Var og Maritime Alper
Effekt
Bjerge
Programmer

Det er et varieret område med mange muligheder, her beskrives den del af området som er længere væk fra Port Grimaud, nærområdet er beskrevet under afsnittet Sydfrankrig.

De fleste cykelture i området er fra før jeg fik min 1.Garmin

Kløfterne

Verdon  (ca. 70 km fra Port Grimaud)

Når man kommer fra Port Grimaud, vil man komme op til byen Comps-s-Artuby. Det er herfra turen starter, der køres til venstre indtil man kommer til vejekrydset D90/D71. Der startes i 1001 m højde og køres venstre om. Der startes med en nedkørsel til Pont de l'Artuby på 891m, turen går gennem flere tunneller op til Falaise des Cavaliers på 935m og herefter ned igen til Cote på 800 m. Herefter der en klatretur på ca. 9 km op til Fontaine de Vaumale på 1201m (turen højeste punkt), man belønnes med en 12 km lang nedkørsel. Kort efter Aiguines kommer man ned til vejkrydset D19/ D957 her drejes til højre og køres langs med søen Lac deSainte-Croix-de-Verdon, her er flere fine badesteder. Ved næste kryds drejes mod højre ad D952 (medmindre man vil gøre et ophold i byen Moustiers-S.T.) Man er nu i 661 m højde og begynder en ny klatretur ca. 10 km, først op til col d'Olivier og herfra videre op til Col d'Ayen på 1032m. Nu er der 7 km ned og en lille stigning på 3 km og man er på Pont-Sublime 783m, nok turens mest spektakulære udsigtspunkt. Nu er der 6 km ned til Pont de-Soleils 652 m, herefter kun 8 km klatretur op til udgangspunktet (1001m)