Disse ture indeholder nogle fantastiske naturoplevelser. Oplevelsen er især stor på den en del af strækningerne som er forbudte for biler. Man skal være opmærksom på at der kan være enkelte korte strækninger med dårlige vejforhold, de kan dog alle køres med alm. racercykel.

Roches Blanches

Turen starter fra pladsens hovedindgang (ved rundkørslen) der køres imod St. Tropez og kort herefter til højre i retning  mod Plan de la Tour. Allerede 1,2 km fra pladsen begynder den første stigning, og de næste 4 Km køres der opad til Col de Perier på 178 m højde, den gennemsnitlige stigning er ikke så svær kun på ca. 4%, herefter kort nedkørsel og igen en kort stigning op til 184 m inden det går nedad mod Plan de la Tour. Der køres til venstre og op igennem byen, herefter mod venstre igen i retning af Vidauban. Kort efter at byen er forladt begynder det at stige og der er en opkørsel på i alt 6 km med en gennemsnitstigning på 4,5% op til Col de Vignon. Der køres ligeud  og fortsættes til byen la Garde-Freinet. Der en enkelt kort stigning men ellers kører man på en smal bjergvej ”hylde” igennem skovbevokset område til man når byen. Hovedvejen krydses og man kører op ad vejen mod Rue de Crête som er en route interdite, og derfor ikke tilladelig for biler. Det første stykke stiger vejen kraftig med 10% på den første km. Vejen bliver herefter knap så stejl og på 4 km er der en stigning med et gennemsnit på 4,4% indtil man er oppe på Roches Blanches i ca. 530 meters højde. Der er herefter en lang med svag stigning på 1-2% indtil man når op til Crête Serrière på 652 m, i alt har man kørt mere eller mindre opad i 26 km siden man forlod Plan de la Tour men gennemsnitstigningen har kun været 2,2%, der er dog betydelig kraftigere stigninger over visse distancer. En kort nedkørsel og herefter en kort opkørsel på 2 km dog noget stejlere på ca. 5 %, vejen her er meget dårlig og man er oppe på Pas de l’Argentière på 637 m. De første km af nedkørslen er igen meget dårlig indtil man kommer ned på vejen. Der er nu en 9-10 Km lang nedkørsel. Ofte er det meget varmt og behøver man væske eller et kort hvil køres til højre ind til Collobrières. Ruten går ellers til venstre og der køres nu i retning mod Grimaud, har man tid og lyst kan man tage en afstikker ned til det beboede og meget interesante kloster Chartreuse de la Verne. Ruten fortsætter ellers videre op over Col de Taillude på 411 m, ca. 3 km efter byen starter en 4 km opkørsel med en gennemsnitsstigning på   5,5 %. Vejen går herefter lidt op og ned indtil man er over Col de Périer på 350 m, herefter er der en fantastisk flot nedkørsel på ca. 10 km ned til Grimaud. En lille kort bakke på 1,5-2 Km op til Grimaud og herefter er der kun 6-7 Km tilbage til Les Prairies de la Mer.

I alt en tur på 78 (80) Km og ca. 1300 højdemeter. (vejen er blevet så dårlig de seneste år at det frarådes at køre den på racer)

Roquebrune

Turen starter fra pladsens hovedindgang (ved rundkørslen) der køres imod St. Tropez og kort herefter til højre i retning  mod Plan de la Tour. Allerede 1,2 km fra pladsen begynder den første stigning, og de næste 4 Km køres der opad til Col de Perier på 178 m højde, den gennemsnitlige stigning er ikke så svær kun på ca. 4%, herefter kort nedkørsel og igen en kort stigning op til 184 m inden det går nedad mod Plan de la Tour. Der køres til venstre og op igennem byen, herefter mod højre i retning af le Muy. Kort uden for Plan de la Tour begynder den næste stigning på 4 Km op til 261 m med en gennemsnitsstigning på 5 %. Vejen fortsætter til Col de Gratteloup ruten er lidt kuperet og der køres på en bjergafsats hvor der er en flot udsigt, længste stigning er på 4 km med stigning på 4%.  Hovedvejen krydses på en bro henover vejen, der drejes til højre og kort herefter går en vej skråt op til venstre, nu begynder stigning op til Peigros på 476 m, stigningen er på 2,5 km, i starten går det godt med en stigning på ca. 5%, men herefter stiger det voldsomt med en stigning på 10- 12% over en strækning på 1-1½ km inden det flader ud de sidste 3-400 m op til toppen. De næste km er uden væsentlige stigninger indtil udsigtspunktet over Rocer Roquebrune klipperne nås. Her bør man stoppe kort inden starten på en lang nedkørsel på 10 km. Vel nede køres til venstre og ned til byen, hvor man passende kan gør en kort hvil og drikke eller spise lidt. Landevej følges nu i retning mod Frejus, efter nogle km dejes af imod les Issambres. Turens sidste korte stigning er på ca. 2 km op over Col de Bougnon klares, der er en virkelig fin nedkørsel til les Issambres, men pas på der er nogle meget svære sving på næsten 180º hvor man ikke skal have for meget fart på. Nede ved kysten køres til højre og resten af turen hjem er langs vandet. Ste. Maxime kan være ganske forfærdelig at komme igennem pga. den tætte trafik.

Turen er på 69 km

Rue de Crêtes

Den sidste tur jeg vil beskrive er med lidt mindre stigninger end de foregående, men efter min mening den smukkeste rute. Turen starter fra pladsens sideindgang ud mod Port Grimaud. Der køres ud ad pladsen langs kystvejen i retning mod St Tropez, først i retning mod Cogolin og herefter landevejn  N98 i retning La Londe/Hyéres. De første 15 Km er praktisk taget uden stigning og en relativ befærdet vej. Efter den lille flyveplads i la Môle drejes til venstre i retning af Rayol du Canadal, og her begynder turen egentligt først. Efter en kort stykke vej passeres én campingplads og stigning op til Col du Canadal begynder, selve stigningen er på 4,5 Km og med et gennemsnit på 7 %. Det er dog strabadserne værd, for når man komme op er der en af de mest storslåede udsigtspunkter som findes på hele Cote d'Azur kysten.Man kan se ned over byerne langs vandet og udover øerne Iles D´Levantes ude i Middelhavet. Herfra er der 3 muligheder vejen til venstre ender i en grusvej, vejen ligeud fører ned til kysten, vi vælger vejen til højre bagom "vandtønden". Nu er vi inde på Rue de Crêtes som er en rue interdite (naturbeskyttet vej). Vejen er relativ hullet men holder man øje med vejen er det ikke noget problem at køre her. Man skal over 2 bjergtoppe nemlig Col de Barral på ca. 7 Km  og 3% stigning samt og col de Landon på ca. 2 km med stigning på 4-5%. Der er desuden nogle helt fantastiske udsigtspunkter hvor man har et storslået syn udover Middelhavet. Fra Col de Landon går det ned til hovedvejen og der køres mod venstre ned imod byen Bormes les Mimosas. Har man valgt at holde en pause på turen er dette et sted der er værd at stoppe, byen regnes for en af de smukkeste og mest velbevarede småbyer i dette område af Frankrig. Ruten fortsætter ellers ned til kystvejen, det er en meget smuk nedkørsel, men holdt godt øje med vejen for der nogle meget farlige kurver på 180 grader hvor man ikke skal have for høj hastighed. Der køres nu til venstre langs med Middelhavet, der køres igennem flere byer hvor de største er le Lavandou, Cavaliére, Canadal sur Mer, le Rayol og Cavalaire sur Mer. Vejen er kuperet og er skiftevis 150-200 meter over Middelhavet med en fantastisk udsigt og nede ved kysten, hvor der er flere fine bademuligheder. Der er 3-4 fire stigninger på 1-2 km og stigninger på 3-5%. Især nedkørslen til Cavalaire sur Mer er fin med gode oversigts forhold og mulighed for høj fart, men pas på for byen kommer ret så pludseligt, og man kommer ind i en tæt biltrafik. Man kan nu vælge at køre af Landevejen hjem, men har man mere energi kan lægge 25 Km ekstra til turen I så fald drejes til højre i la Croix-Valmer når man når op til lyskrydset. Turen går nu op over Col de Collebasse med en stigning på ca. 4 km og 4% stigning. Herfra køres i retning mod Ramatuelle, der er en ca. 2 km stigning på 10% op forbi byen. Oppe på toppen drejes ind imod byen og forbi parkeringspladserne, vejen følges til man kommer ind igennem byporten, her drejes til højre og vejen stiger nu kraftigt med ca. 13% i begyndelsen for senere at flade ud til 6-7 % indtil man når op til Col de Paillas efter ca. 1 km, gennemsnitstigning 11,3%. Turen går nu over bjergkæden til Gazzin, her kan man vælge at tage serpentinevejen ned på 2,5 Km med gennemsnitsfald på 8% eller landevejen med en max. fald på 13 %. Herefter er der kun 6-7 Km tilbage til campingpladsen.

Ruterne bliver henholdsvis 70 Km (middel) og 95 Km (hård)