Typiske værdier til beregning af Præstationen 

Nedenstående er typiske værdier, som er fremkommet ved forskellige tester i laboratorier, på landevej i vindtunnel osv. Koefficienterne skal bruges til at beregne den præstation der ydes ved at cykle. Da det er typiske værdier er det nødvendigt at foretage enten tillæg eller fradrag for at opnå individuelle værdier korrektions faktorer, de bliver indikerede i forhold til de typiske værdier med (+/-).

Typiske værdier med koefficienter som angiver vejbelægningens modstand

0,001 velodrom

0,002 cement

0,003 asfalt optimal

0,004 asfalt god

0,005 asfalt middelmådig

0,006 asfalt dårlig

 

Typiske værdier med koefficienter for den densità atmosfæriske densitet ved forskellige højder

1,23 ved 0 m o havet.

1,12 ved 1000 m o havet.

1,01 ved 2000 m o havet.

0,90 ved 3000 m o havet.

 

Typiske værdier for kroppens frontareal i m2

0,5 højde over 1,90 med vægt 85 kg

0,475 højde fra 1,85 til 1,90 vægt 80 kg

0,45 højde fra 1,85 til 1,80 vægt 75 kg

0,425 højde fra 1,80 til 1,75 vægt 70 kg

0,4 højde fra 1,75 til 1,70 vægt 65 kg

0,375 højde fra 1,70 til 1,65 vægt 60 kg

0,35 højde under 1,65 med vægt 55 kg

+/- Faktorer for kropssammensætningen

+0,025 for hvert 5 kg over den angivne vægt 

-0,025 for hvert 5 kg under den angivne vægt

+/- Faktorer for position på cyklen
+0,05 høj position med hænder oven på styret
+0,025 mellem position, hænder på bremsegreb
-0,025 lav position, hænder nede i horn
-0,05 optimal aerodynamisk position/udstyr

 

Typiske værdier for den aerodynamiske effekt
gennemsnits cyklist 0,800
+/- faktorer som påvirker den aerodynamiske koefficient
-0,15 stor gruppe ligger på hjul det meste af tiden, eller medvind (blæst) ved kuling - 0,25
-0,05 ved brug af "Spinaci" eller lignende  (position med albuer inde foran kroppen)
-0,012 ved brug af aerodynamisk beklædning (hjelm, bodydress ..)
-0,012 brug af en optimal aerodynamisk cykel
+0,15 cykling i modvind (blæst) ved kuling +0,25
+0,037 Cykling i kraftig blæst (moderat +0,025 og kuling + 0,062)
+0,025 høj position med hænder oven på styret
+0,012 mellem position, hænder på bremsegreb
-0,012 lav position, hænder nede i horn
-0,025 optimal aerodynamisk position

Tilbage