Cykling i Bjerge

Hvis man planlægger en cykeltur i alperne eller et andet bjergområde er det vigtigt at forberede sig ordentligt. I Danmark vil det ofte være svært at gennemføre en rigtig bjergtræning, da de stigninger som findes er for korte. Det bedste vil være et træningsophold i et bjergområde. Det er dog muligt at fortage en del forberedelser uden at rejse udenlands.

1. Bjergtræning kræver styrke og udholdenhed. Det kan derfor være en god ide at gennemføre et styrketræningsprogram med vægte. Det bedste er vægte hvor man kan gennemføre ca. 50 repetitioner i rimeligt hurtigt tempo f. ex 3x15 med 1 min imellem hvert pas. Den vigtigste øvelse er knæbøjninger med frie vægte, kan evt. erstattes af knæpres i maskine. Desuden bør man træne nakke, skuldre, ryg og mavemuskler samt underarme.

2. Det er vigtigt ikke at veje for meget. Vægten skal helst ligge på svarede til et BMI på 20-22. Når man cykler i bjerge er hastigheden langsommere end på landevej, og vindmodstanden mindre betydende. Mindre ryttere har derfor ofte en fordel i bjergene idet mindre personer ofte har et højere VO2 max. Kraften man skal producere afhænger dels af:

W = krMs + kaAsv2 + giMs

hvor W er kraft, kr er resistance coefficienten for rullemodstanden , M er den kombinerede vægt af rytter og cykel, s er cyklen hastighed i forhold til vejen, ka er resistance coefficienten for luftmodstanden, A er det kombinerede frontal areal af cyklist og cykel, v er cyklens hastighed igennem luften (dvs. vejhastighed plus vindhastighed), g er tyngdekraftens acceleration konstant, og i er vejens hældningsgrad (graden; kun en tilnærmelse,skal egentlig være cyklens vinkel i forhold til vejen "sinus i").

se i  TABELLERNE hvor meget vægten betyder

Efterhånden som stigningen øger vil hastigheden falde, det samme gælder luftmodstanden.Da luftmodstanden er er proportionel til hastigheden ophøjet til 3. potens, vil betydningenaf luftmodstanden i forhold til tyngden reduceres. Ved hastigheder på 16 km/t og derunder er luftmodstanden ubetydelig i forhold til den kraft der kræves for at overvinde stigningen. Derfor er der heller ingen effekt af at ligge på hjul.

Når luftmodstanden er ubetydelig ved klatring med lav hastighed er den større person fordel af "større kraft i relation til kropflade" ophævet. Da mindre cyklister ofte har en større aerobisk kraft (VO2max in ml·min-1·kg-1 ) end større ryttere vil de ofte klare sig bedst. Undersøgelser har vist at .VO2max relaterer sig til 2/3 kraft pr. Kg. Dvs at hvis en person på 60 Kg har en VO2max 80 ml·min-1·kg-1, så svare det at person på 100 Kg med samme VO2max kun vil yde svarende 68 ml·min-1·kg-1 hos en person på 60 Kg